RODO dla firm
RODO dla firm
Jesteś przedsiębiorcą i w ramach swojej działalności przetwarzasz dane osobowe? Prowadzisz sklep internetowy, przychodnię, zatrudniasz pracowników, prowadzisz księgowość, gromadzisz dokumenty? Zgodnie z obowiązującymi przepisami, powinieneś wdrożyć odpowiednie procedury przetwarzania i opracować dokumentację danych osobowych Łódź. Jeśli potrzebujesz pomocy, zachęcam do współpracy.
Często zadawane pytania (FAQ)
RODO (również GDPR) to potoczne określenie Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (pełna nazwa: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE). Weszło ono w życie 25 maja 2018 roku i od tej pory jest stosowane bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. W Polsce obowiązuje ponadto Ustawa o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku.
Dane osobowe to informacje dotyczące osoby fizycznej zidentyfikowanej bądź możliwej do zidentyfikowania, której te dane dotyczą. Natomiast osobą fizyczną możliwą do zidentyfikowania jest osoba, którą można w sposób bezpośredni lub pośredni zidentyfikować, w szczególności na podstawie takiego identyfikatora, jak imię i nazwisko czy PESEL, lub jeden albo kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, społeczną, kulturową czy ekonomiczną tożsamość osoby fizycznej. Oceniając możliwość identyfikacji należy wziąć pod uwagę wszelkie rozsądnie prawdopodobne sposoby, w stosunku do których istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo, że zostaną wykorzystane w celu bezpośredniego lub pośredniego zidentyfikowania osoby fizycznej.
Przetwarzanie danych osobowych to KAŻDA czynność wykonywaną z ich udziałem. Będzie to nie tylko ich zbieranie, gromadzenie, modyfikowanie i przekazywanie, ale również ich samo przechowywanie, porządkowanie czy niszczenie. Katalog czynności stanowiących przetwarzanie danych osobowych jest bardzo szeroki. Każdy przedsiębiorca w ten czy inny sposób przetwarza dane osobowe – chociażby zawierając umowy z klientami (nawet jeśli są to wyłącznie przedsiębiorcy).
Kwestiami danych osobowych w Polsce zajmuje się Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO), na którego czele stoli Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). W 2018 roku zastąpił on Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
Przetwarzanie danych osobowych może nastąpić na wielu podstawach prawnych. Główne z nich wskazuje RODO, ale czasem podstawą są przepisy szczególne (np. Kodeks pracy). Najczęstsze podstawy przetwarzania danych to zgoda osoby, której dane dotyczą; niezbędność przetwarzania do wykonania umowy lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed jej zawarciem; wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze oraz niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią.
Tak, oczywiście. Pracownicy muszą jednak posiadać upoważnienie do przetwarzania danych osobowych oraz zostać odpowiednio przeszkoleni. Natomiast z zewnętrznymi podmiotami należy zawrzeć umowę powierzenia danych osobowych lub umowę o współadministrowaniu danymi osobowymi.
Co mówią moi klienci?
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Nic prostszego
Skontaktuj się z kancelarią telefonicznie lub przez formularz